Domov > Klasické spoločnosti

Scandinavian Airlines v minulosti Scandinavian Airlines System skrátene SAS sú viacnárodnou leteckou spoločnosťou Dánska, Švédska a Nórska so sídlom v Štokholme (Švédsko). Časť vedenia spoločnosti sídli v švédskom meste Solna Spoločnosť je najväčším leteckým dopravcom v Škandinávii. Hlavnými letiskami spoločnosti SAS je dánske letisko Kodaň, nórske letisko Gardermoen a švédske letisko Arlanda. V súčasnosti sú 9. najväčšou leteckou spoločnosťou Európy. Jej dcérskymi spoločnosťami sú Scandinavian Airlines International, Scandinavian Airlines Danmark, Scandinavian Airlines Sverige a Scandinavian Airlines Norge.
 
Scandinavian Airlines boli založené 1. augusta 1946 vytvorením partnerstva medzi leteckými spoločnosťami Švédska, Nórska a Dánska. V roku 1951 sa úplne zlúčili a vytvorili SAS Consortium. Po založení bola spoločnosť rozdelená medzi SAS Danmark (28.6%), SAS Norge (28.6%) a SAS Sverige (42.8%), pričom každú z nich vlastnili na 50% súkromný investori a zvyšných 50% vlastnili vlády jednotlivých krajín. V roku 1954 bola prvou spoločnosťou, ktorá ponúkala transatlantické lety a tie sa stali obľúbenými najmä u amerických turistov. Jednalo sa konkrétne o lety cez Grónsko a Winnipeg do Los Angeles a taktiež trasu do Japonska. SAS postupne navršoval svoju kontrolu nad domácimi trhmi vo všetkých troch krajinách získavaním podielov v miestnych aerolíniách.  V máji 1997 sa stali SAS spoluzakladateľom aliancie Star Alliance. V roku 2004 SAS kúpil 94% podiel v spoločnosti Spanair. V roku 2007 oznámil zámer predať tento podiel. V súčasnosti vlastní SAS 19,9% Spanairu.
 
Flotilu SAS tvorí 142 lietadiel. Prvé prúdové lietadlá prevádzkovala spoločnosť od roku 1959 a od roku 1971 mala vo flotile aj Boeing 747. V súčasnosti operuje s lietadlami Airbus A319-100, Airbus A321–200, Airbus A340–300, Boeing 737–400/500/600/700/800, Bombardier Dash 8 Q400, Fokker 50, McDonnell Douglas MD-82 a nové stroje typu Bombardier CRJ900 NextGen. Do budúcna má objednané lietadlá Airbus A320neo, ktoré majú nahradiť dosluhujúce A320 classic a B737NG, ktoré nahradia staré 737-400/500. SAS sa v decembri 2010 stali prvou európskou spoločnosťou, ktorá prevzala B737 s úplne novým vzhľadom kabíny, tzv. "Boeing Sky Interior", ktorý umožňuje pasažierom vnímať vnútro kabíny  priestornejšie a modernejšie.
 
Za zmienku stojí, že SAS sa v roku 2009 stali najpresnejšie lietajúcou európskou spoločnosťou v letných mesiacoch, kedy až 92.65% všetkých liniek SAS priletelo na čas.