Domov > Letiská

Letisko Sliač (IATA: SLD, ICAO: LZSL) je medzinárodné letisko so zmiešanou vojenskou a civilnou prevádzkou, nachádzajúce sa 7 km severne od mesta Zvolen. V minulosti nieslo letisko názov "Tri Duby“. Prvé vojenské lietadlá pristáli v priestoroch Tri Duby dňa 15. júla 1935. V máji 1936 sa na letisku Tri Duby vytvorila letecká škola. Letisko bolo niekoľkokrát bombardované, z toho dvakrát s ťažkými dôsledkami. Letisko na Sliači sa stalo pojmom najmä počas 2. svetovej vojny, a to aj vďaka vkladu letcov a letectva do povstaleckej histórie. Po oslobodení dňa 21. marca 1945 sa činnosť letiska obnovila a oficiálny názov letiska sa z pôvodného "Tri duby" zmenil na "Letisko SNP Sliač". Vo februári 1948, po vzniku Varšavskej zmluvy, ktorej súčasťou s stalo aj Československo, sa celá filozofia obrany nášho územia zmenila. Bojová sila Československej armády sa sústredila predovšetkým do Čiech. V roku 1968 zabrala Letisko SNP Sliač so všetkými priľahlými priestormi Sovietska armáda, s výnimkou civilného sektora, ktorý zostal pod správou Československých aerolínií. Hneď v prvých dňoch okupácie ruch na letisku viacnásobne vzrástol. Činnosť ťažkých transportných lietadiel, prúdových stíhačiek a najmä ťažkých bojových vrtuľníkov, pre ktoré sa letisko Sliač stalo dlhodobým domovom, bola takmer nepretržitá. Situácia sa zmenila po viac ako 20 rokoch. V roku 1989, po tzv. nežnej revolúcii, museli sovietske vojská na základe medzinárodnej dohody v priebehu jedného roka opustiť aj letisko Sliač a jeho priestory. Po odchode sovietskych vojsk sa letisko vrátilo vojenskému letectvu bývalej Československej federatívnej republiky.
 
 
1. letecká základňa Sliač v súčasnosti zabezpečuje činnosť leteckého krídla, ktoré je zaradené do systému medzinárodnej protivzdušnej obrany NATO. Letecké krídlo ďalej plní úlohy výcviku lietajúceho personálu, ostrahy vzdušného priestoru, ako aj zabezpečenia Leteckej pátracej a záchrannej služby, ktorá je určená nielen pre záchranné akcie vojenských ale aj civilných lietadiel prelietavajúcich nad územím Slovenskej republiky. V roku 1991 obdržalo letisko štatút verejného medzinárodného letiska.
 
V súčasnoti, po takmer roku a pol sa po rekonštrukcii letiska Sliač z dočasnej dislokácie na letisku Malacky-Kuchyňa vrátilo Zmiešané krídlo Otta Smika Sliač. Sťahovanie sa začalo preletom lietadiel L-39 z Kuchyne 15. júla 2010. Riadenie letovej prevádzky, ktoré bolo pred rekonštrukciou rozdelené na civilnú a vojenskú časť je po rekonštrukcii letiska a certifikácii vojenského personálu pre civilné riadenie v réžii Ozbrojených síl. Slovenské ozbrojené sily tak po prvý raz vo svojej histórii riadia civilné lety. V iných krajinách je to bežné. Počet prepravených osôb v roku 2011 bol o 60 percent vyšší ako v rokoch pred rekonštrukciou plochy letiska. V pláne je rokovanie s leteckými spoločnosťami a výstavba nového terminálu.
 
Jediná pravidelná linka, ktorá bola na letisku prevádzkovaná, bola linka českej leteckej spoločnosti ČSA na trase Praha  Sliač  Praha. Na tejto trase sa lietalo od 28. júla 2003. V roku 2007, od 25. marca, sa lietalo aj na trase Poprad-Tatry  Sliač  Praha  Sliač  Poprad-Tatry, ale 1. decembra 2007 linka zanikla. V januári 2012 aerolinka Job Air oznámila spustenie pravidelnej linky zo Sliača do Viedne od 26. marca. Bude sa lietať každý pracovný deň ráno aj večer, s 33-miestnym lietadlom Saab 340.
 
Letisko je momentálne schopné vybavovať lietadlá typu B737 alebo A320 family, príjma však aj nákladné lietadlá typu A310 alebo AN124. Dráhový systém letiska tvorí jedna vzletová a pristávacia dráha s paralelnou rolovacou dráhou a so spojovacími dráhami. Vzletová a pristávacia dráha (VPD) 18/36 má dlžku 2400 m a je široká 57 m. Pre smer 36 je vybavená svetelnými a rádionavigačnými zariadeniami pre presné priblíženie za podmienok ICAO CAT 1.
 
SIAF 2012
 

Budova novej odletovej haly na Letisku Sliač s celkovými nákladmi okolo 1,5 mil. eur je už dokončená a čaká na kolaudáciu. Dve nové odletové brány s priepustnosťou okolo tristo ľudí za hodinu tak  zlepšia letiskov&uacut...