Domov > Letiská
Letisko Sliač (IATA: SLD, ICAO: LZSL) je medzinárodné letisko so zmiešanou vojenskou a civilnou prevádzkou, nachádzajúce sa 7 km severne od mesta Zvolen. V minulosti nieslo letisko názov "Tri Duby“. Prvé vojenské lietadlá pristáli v priestoroch Tri Duby dňa 15. júla 1935. V máji 1936 sa na letisku Tri Duby vytvorila letecká škola. Letisko bolo niekoľkokrát bombardované, z toho dvakrát s ťažkými dôsledkami. Letisko na Sliači sa stalo pojmom najmä počas 2. svetovej vojny, a to aj vďaka vkladu letcov a letectva do povstaleckej histórie. Po oslobodení dňa 21. marca 1945 sa činnosť letiska obnovila a oficiálny názov letiska sa z pôvodného "Tri duby" zmenil na "Letisko SNP Sliač". Vo februári 1948, po vzniku Varšavskej zmluvy, ktorej súčasťou s stalo aj Československo, sa celá filozofia obrany nášho územia zmenila. Bojová sila Československej armády sa sústredila predovšetkým do Čiech. V roku 1968 zabrala Letisko SNP Sliač so všetkými priľahlými priestormi Sovietska armáda, s výnimkou civilného sektora, ktorý zostal pod správou Československých aerolínií. Hneď v prvých dňoch okupácie ruch na letisku viacnásobne vzrástol. Činnosť ťažkých transportných lietadiel, prúdových stíhačiek a najmä ťažkých bojových vrtuľníkov, pre ktoré sa letisko Sliač stalo dlhodobým domovom, bola takmer nepretržitá. Situácia sa zmenila po viac ako 20 rokoch. V roku 1989, po tzv. nežnej revolúcii, museli sovietske vojská na základe medzinárodnej dohody v priebehu jedného roka opustiť aj letisko Sliač a jeho priestory. Po odchode sovietskych vojsk sa letisko vrátilo vojenskému letectvu bývalej Československej federatívnej republiky.
1. letecká základňa Sliač v súčasnosti zabezpečuje činnosť leteckého krídla, ktoré je zaradené do systému medzinárodnej protivzdušnej obrany NATO. Letecké krídlo ďalej plní úlohy výcviku lietajúceho personálu, ostrahy vzdušného priestoru, ako aj zabezpečenia Leteckej pátracej a záchrannej služby, ktorá je určená nielen pre záchranné akcie vojenských ale aj civilných lietadiel prelietavajúcich nad územím Slovenskej republiky. V roku 1991 obdržalo letisko štatút verejného medzinárodného letiska.
V súčasnoti, po takmer roku a pol sa po rekonštrukcii letiska Sliač z dočasnej dislokácie na letisku Malacky-Kuchyňa vrátilo Zmiešané krídlo Otta Smika Sliač. Sťahovanie sa začalo preletom lietadiel L-39 z Kuchyne 15. júla 2010. Riadenie letovej prevádzky, ktoré bolo pred rekonštrukciou rozdelené na civilnú a vojenskú časť je po rekonštrukcii letiska a certifikácii vojenského personálu pre civilné riadenie v réžii Ozbrojených síl. Slovenské ozbrojené sily tak po prvý raz vo svojej histórii riadia civilné lety. V iných krajinách je to bežné. Počet prepravených osôb v roku 2011 bol o 60 percent vyšší ako v rokoch pred rekonštrukciou plochy letiska. V pláne je rokovanie s leteckými spoločnosťami a výstavba nového terminálu.
Jediná pravidelná linka, ktorá bola na letisku prevádzkovaná, bola linka českej leteckej spoločnosti ČSA na trase Praha – Sliač – Praha. Na tejto trase sa lietalo od 28. júla 2003. V roku 2007, od 25. marca, sa lietalo aj na trase Poprad-Tatry – Sliač – Praha – Sliač – Poprad-Tatry, ale 1. decembra 2007 linka zanikla. V januári 2012 aerolinka Job Air oznámila spustenie pravidelnej linky zo Sliača do Viedne od 26. marca. Bude sa lietať každý pracovný deň ráno aj večer, s 33-miestnym lietadlom Saab 340.
Letisko je momentálne schopné vybavovať lietadlá typu B737 alebo A320 family, príjma však aj nákladné lietadlá typu A310 alebo AN124. Dráhový systém letiska tvorí jedna vzletová a pristávacia dráha s paralelnou rolovacou dráhou a so spojovacími dráhami. Vzletová a pristávacia dráha (VPD) 18/36 má dlžku 2400 m a je široká 57 m. Pre smer 36 je vybavená svetelnými a rádionavigačnými zariadeniami pre presné priblíženie za podmienok ICAO CAT 1.
SIAF 2012
Budova novej odletovej haly na Letisku Sliač s celkovými nákladmi okolo 1,5 mil. eur je už dokončená a čaká na kolaudáciu. Dve nové odletové brány s priepustnosťou okolo tristo ľudí za hodinu tak zlepšia letiskov&uacut...
Najčítanejšie články
Anketa
Aká je (bola) tvoja obľúbená nízkonákladová aerolinka?
EasyJetRyanairSkyEuropeWizz Airnemám rád nízkonákladovky!
EasyJetRyanairSkyEuropeWizz Airnemám rád nízkonákladovky!