Domov > Výrobcovia lietadiel

Antonov alebo Antonov ASTC (Antonov Aeronautical Scientific-Technical Complex) je ukrajinská spoločnosť na výrobu lietadiel založená v roku 1946 v Novosibirsku v Sovietskom zväze. Prvý názov spoločnosti bol OKB-153 („Výskumná-konštrukčná kancelária č. 153“) a do smrti šéfkonštruktéra kancelárie Olega Konstantinoviča Antonova v roku 1984 sa niekoľkokrát zmenila. Až po jeho smrti získala spoločnosť súčasný názov.

 

Prvým úspešným lietadlom bol jednomotorový dvojplošník An-2 známy pod prezývkou „Andulka“. Pôvodne vyvinuté ako poľnohospodárske lietadlo sa časom dočkalo veľkého množstvá verzií a všestranného využitia. Celkovo bolo vyrobených okolo 18 000 týchto lietadiel a mnohé z nich sú stále v prevádzke. V Poľsku sa vyrábali až do roku 2002 a v Číne ich výroba pravdepodobne trvá naďalej.

 

 

V roku 1952 bola spoločnosť presťahovaná do Kyjeva, mesta s bohatou leteckou históriou a infraštruktúrou, ktorá bola druhej svetovej vojne obnovená a umožnila tak ďalší rozvoj. V roku 1957 boli predstavené 4-motorové turbovrtuľové lietadlá An-10/An-12 stredného doletu. O dva roky neskôr začala výroba dvojmotorového turbovrtuľového lietadla An-24, ktoré sa stalo jedným z najpoužívanejších dopravných lietadiel v sovietskom zväze. Lietadlo sa vyrábalo aj v ďalších vylepšených verziách – An-26, An-30 a An-32. Celkovo ich bolo vyrobených tak 1400 kusov. Do tragickej havárie v roku 2006 používali tri lietadlá An-24 aj Vzdušné sily Slovenskej republiky. Ako náhrada za tieto dosluhujúce lietadlá začal Antonov s výrobou modelov AN-70/An-72/An-74. Tieto lietadlá sa vyznačujú schopnosťou vzlietnuť z nespevnených dráh s dĺžkou iba 600 metrov (tzv. STOL –short takeoff and landing). V roku 1965 začala sériová výroba Antonova An-22 – ťažkého vojenského transportného lietadla. An-22 sa stal prvým sovietskym lietadlom so širokým trupom a dodnes je aj najväčším turbovrtuľovým wide-body lietadlom na svete.

 

Do povedomia širokej verejnosti sa Antonov dostal v rokoch 1982 a 1989 uvedením obrích transportných lietadiel An-124 "Ruslan" a An-225 "Mrija". An-225 bol pôvodne navrhnutý pre prepravu sovietskeho raketoplánu Buran. Po zrušení vývoja raketoplánu sa z neho stalo najväčšie transportné lietadlo na svete. V prevádzke je momentálne iba jeden kus s označením CCCP-82060, na druhom sa pracuje.

 

 

V roku 1989 bola vytvorená dcérska spoločnosť Antonov Airlines s cieľom zabezpečiť údržbu svojich lietadiel a venovať sa vlastnej cargo preprave.

 

V posledných rokoch začal Antonov aj s vývojom dopravných lietadiel, kde patria moderné regionálne lietadlá An-140, An-148 (rollout 2009) a An-158 (2004). Okrem toho Antonov získal aj objednávky na modernizáciu stoviek legendárnych "anduliek" na modernizovanú verziu An-2-100.

 

foto: planespotters.net